“In een tijd waarin personeel schaars is en technologie zich razendsnel ontwikkelt, is het voor ondernemers een uitdaging om hun werk slimmer in te richten,” zegt Ralph Teeuwen namens Kiwanis Peel en Maas. “Met dit thema willen we bedrijven in de spotlight zetten die niet per se harder, maar wél slimmer werken. Dat kan door AI, automatisering, digitalisering, maar ook door samenwerking of het opnieuw inrichten van processen.”
Terugblik op 2024: winnaars delen hun verhaal
Tijdens de uitzending van Studio P&M werd ook teruggeblikt op de uitreiking van vorig jaar. De prijs ging toen naar technologiebedrijf Stogger uit Panningen. Pieter Peeters blikt met trots terug. “We wilden met onze deelname vooral laten zien wie we zijn en waar we voor staan, ook om aantrekkelijker te worden als werkgever. Dat is gelukt. We hebben direct na de uitreiking drie mensen aangenomen en merken dat we nog steeds vaker sollicitaties ontvangen.”
Stogger is actief op meerdere vlakken, waaronder draadloze lichtsystemen voor de tuinbouw, veldbeheer voor sportclubs en gevelreclame. “We zijn een hightechbedrijf in de regio. Mensen associëren dat vaak met Eindhoven, maar wij laten zien dat het ook in Peel en Maas kan,” aldus Peeters.
Publieksprijs voor Het Poelsplein
De publieksprijs ging vorig jaar naar Het Poelsplein, een kleinschalig woon- en zorghuis in Panningen. Maartje Wilms benadrukt hoe bijzonder die erkenning was. “Voor ons was het een bekroning voor het hele team. Onze medewerkers staan dag in dag uit klaar voor bewoners, meestal buiten de schijnwerpers. Deze prijs voelde echt als waardering.”
Het Poelsplein richt zich op zorg voor mensen met dementie, in een huiselijke en persoonlijke setting. “We kiezen bewust voor minder bureaucratie en meer echte tijd en aandacht voor bewoners. Dat spreekt mensen aan, ook nieuwe medewerkers. Sinds de uitreiking zijn we zichtbaarder geworden. We krijgen vaker reacties van mensen die bij ons willen werken of iets willen bijdragen.”
Thema 2025: technologie met menselijkheid
Hoewel technologie een belangrijke rol speelt binnen het thema Work Smarter, Not Harder, benadrukken zowel de jury als de vorige winnaars dat het altijd moet passen bij het DNA van een organisatie. “Een zorgrobot past bijvoorbeeld niet bij ons,” zegt Wilms. “Maar we kijken wel hoe we digitale middelen slim kunnen inzetten zonder het menselijke aspect te verliezen.”