Zonbescherming
De missie van VieCuri is om huidkanker de wereld uit te helpen. Daarom heeft het ziekenhuis kinderen bewust proberen te maken van het belang van goede zonbescherming. Alle scholen in Noord-Limburg ontvingen gratis zonnebrandcrème en een lespakket van KWF. Daarmee leerden zij waarom zonbescherming belangrijk is en hoe je dat toepast. Mede dankzij de nationale én internationale aandacht die de campagne heeft gekregen, behoort het nu tot de top-10-nominaties voor de landelijke Galjaardprijs.
Basisschoolleerlingen
Dermatoloog Karen van Poppelen van VieCuri is het boegbeeld van de campagne. Zij reikte afgelopen zomer het eerste pakketje zonnebrandcrème uit op een basisschool. Er is voor deze campagne bewust gekozen voor een jonge doelgroep, namelijk basisschoolleerlingen. “Bij hen is het meeste effect te behalen. Ik wil niet wachten totdat zij patiënten in mijn spreekkamer zijn. We kunnen huidkanker veel eerder aanpakken. Door nu in te zetten op de jeugd, kunnen we veel schade op latere leeftijd voorkomen”, zo legt Van Poppelen uit.
Dispensers
Desinfectiepalen, overgebleven uit de coronapandemie, werden omgebouwd tot zonnebranddispensers. Dat was een idee van Van Poppelen. Het doel is om gedragsverandering te creëren en dat lukt niet met enkel en alleen communicatie, zegt VieCuri’s senior communicatieadviseur Liset Spreuwenberg. “Je moet méér doen dan een flyer meegeven en een bericht op social media plaatsen. Door de zonnebrandpalen neer te zetten, maakten we het nieuwe gedrag makkelijker”.
Effect
Inmiddels zijn de ‘smeerpalen’ op steeds meer plekken terug te zien, zoals bij festivals, op het strand, in ijssalons en in andere ziekenhuizen. Uit onderzoek blijkt dat de campagne effect heeft: basisschoolleerlingen beschermen zich nu beter dan voorheen. “De scholen geven aan dat kinderen zich vaker insmeren, vaker de schaduw opzoeken en vaker beschermende kleding dragen”, aldus Spreuwenberg. “47% Beoordeelt de campagne met een 8 en 19% met een 9! En het mooie nieuws voor de toekomst: 95% van de scholen wil volgend jaar opnieuw aandacht besteden aan het onderwerp.”
De Groenling
Er was veel media-aandacht voor de campagne, uit binnen- en buitenland. Kinderen herkenden zich bijvoorbeeld in een reportage van het NOS Jeugdjournaal. Ook internationale media als de BBC, El Pais en Bild stonden bij het ziekenhuis op de stoep. In juni maakte Omroep P&M een reportage over
basisschool De Groenling in Panningen, één van de scholen die gratis zonnebrandcrème en een KWF-lespakket ontving. Bekijk die reportage hieronder terug.