Meer omarmen
“Het is geen verrassing, het is ook niet iets dat uit de hemel komt vallen”, aldus eigenaar Martin Coolen. Zowel het personeel als bezoekers vinden het jammer dat de winkel dicht is, maar hebben wel begrip voor het besluit van Coolen. De ondernemer vindt dat de sociale en maatschappelijke functie van winkels meer omarmt moet worden. “Het moet niet als lief worden genomen, want dan halen we het niet. Voor ons was het te laat, maar ik hoop dat andere winkels het wel kunnen halen.”
Minder afhankelijk
Coolen gelooft dat de trend van online winkelen zich op termijn weer verplaatst naar de fysieke winkels. Voorlopig zitten de grote bedrijven winkels als Coolen-Pluijm in de weg. “Het aanbod is te groot, dat is het probleem. We hebben een bijzonder assortiment, maar het artikel an sich is dat niet. Je kunt het eigenlijk overal krijgen, dus je bent niet meer zo afhankelijk.”
Waardering
Voor fysieke winkels is het een lastige tijd. Hoewel de omstandigheden pijn doen, houdt Coolen de moed erin. “Ik ben iemand die het positief ziet en ik wil ook graag positief afsluiten. Het is twintig jaar heel hard werken geweest wat niet altijd heeft gebracht wat we hadden gehoopt. Maar we hebben veel mensen kunnen helpen en die waardering is waar we allemaal het meest op geleefd hebben.”
Reis met een vraagteken
De medewerkers van Coolen-Pluijm hadden op 28 juni hun laatste werkdag. Voor Coolen zelf verandert de missie niet. Hij gaat online verder bij
kantoorenthuis.nl. “We willen nog steeds mensen blijven helpen. Ik weet nog niet precies waar het naartoe gaat, het is een reis met een vraagteken. Maar ik heb wel zoiets van: er gaan zich dingen ontwikkelen die ik nog niet precies kan voorzien, maar waar ik wel een goed gevoel bij heb.”
Grote bomen
Coolen, die de wij-vorm amper kan vermijden, ziet zijn volgende stap als nieuwe basis om op te kunnen bouwen. “Hoeveel ruimte en tijd ik ga krijgen, is nog even een vraagteken. Maar het is weer een zaadje en kleine zaadjes kunnen grote bomen worden”, besluit hij.