Het is een bijzonder plaatje, vindt ook wethouder Erik Nijssen. Hij mocht een van de damwanden in de grond bevestigen met een machine. Projectleider Paul Wijers vindt het een ambitieuze en uitdagend project. Het is een grote klus, want de werkzaamheden zullen tot volgend jaar maart duren.
Brug
Het brugdek wordt vier meter langer dan de vorige brug. Er ontstaat daardoor ruimte voor een passage voor dieren. "De afstand voor de brug houden we langer op dezelfde hoogte, zodat je langer de auto kunt zien. Je ervaart dan minder dat je een bult over moet gaan. Het uitzicht wordt daardoor verbeterd." De snelheden op de wegen wordt verlaagd, zodat er minder gevaarlijke situaties ontstaan. De afgelopen jaren vonden er verschillende ongelukken plaats op de weg. Door de snelheid aan te passen naar 60 kilometer, wil de gemeente de weg veiliger maken.
Fietsers
De weg is de komende maanden nog gesloten. Fietsers kunnen genieten van het plaatje. Veel fietsers maken dan ook dankbaar gebruik van de mogelijkheid, want zij hoeven zoals de automobilisten niet om te rijden. Ondertussen gaan de werkzaamheden door. Deze week worden de eerste damwanden geslagen. "In september en oktober worden de betonnen delen gestort voor de fundatie", aldus de projectleider. "Het brugdek zelf wordt in november en december gelegd en gestort. Die tijd heb je nodig omdat alles moet drogen." In januari en februari worden de laatste zaken afgerond, zoals het plaatsen van de leuningen.
Wegwerkzaamheden
Tegelijkertijd wordt er aan de weg gewerkt van de Heldensedijk, Meijelseweg en de Kerkstraat. De wegen krijgen een nieuw wegdek en op de Kerkstraat worden de huisaansluitingen op het riool vervangen. "Dit doen we bewust, zodat we niets steeds omleidingen hoeven in te zetten", aldus Wijers. Het is dus nog even wachten totdat de werkzaamheden klaar zijn. Tot maart volgend jaar moeten automobilisten omrijden over de N275 langs de Noordervaart.