"Wat ik zie, is dat mensen pas laat in de zorg terecht komen en daardoor de laatste fase snel moeten doorlopen. Wat wij nastreven is dat wanneer je eerder in beeld komt, je eerder het traject kunt begeleiden. Er ligt dan veel minder druk op de zorg in de eindfase."
Toekomst
Veel ouderen denken niet na over hun toekomst. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zestigers en zeventigers nog niks heeft voorbereid voor hun oude dag. Het gevolg is dat de zorg nog verder vast gaat lopen. "Dat zie je ook vaak als mensen zorg gaan ontvangen. Er komen dan veel zaken aan de orde", vertelt medewerker Carol van Gameren. Zij was jarenlang bij verschillende zorginstellingen actief. "We moeten zaken bespreekbaar gaan maken."
ConVince
Medewerkers van ConVince Zorg komen bij de cliënten thuis en gaan aan de slag met de behoeften. "Dat kan zijn dat we met mensen een kopje koffie drinken of naar het ziekenhuis gaan", zegt Rutten. "Uiteindelijk is het doel dat we een locatie krijgen voor mensen die niet meer zelfstandig zouden kunnen wonen, maar die nog niet zover zijn dat ze naar een reguliere zorglocatie kunnen gaan. Welke locatie dat is, is nog niet duidelijk.
Aanspreekpunten
De zorgvrager krijgt bij ConVince een beperkt aantal aanspreekpunten. De cliënt gaat zelf bepalen wat de zorg voor hem of haar waard is. "Dus eigenlijk buiten de reguliere zorgwetgeving. We richten ons op de vraag wat mensen zichzelf gunnen, los van de vraag of het ook daadwerkelijk vergoed wordt door de zorgverzekering."