Lage leerlingenaantallen
Allereerst zou het de school moeten behouden in de kleine kern met lage leerlingenaantallen. Met het huidige aantal leerlingen zou de school over anderhalf jaar moeten sluiten. “We hebben een nulpunt. We hebben de kans om dat te doen kantelen”, vertelt een van de leraren op de school.
Behouden
Inwoners van Kessel-Eik zien graag dat de school behouden blijft in het dorp. Dat kan met het nieuwe concept dat de komende drie jaar wordt uitgerold. “We gaan onderwijs en kinderopvang vervlechten en verbinden”, zegt Lieneke Janssen. “Dat betekent dat we een lange dag gaan indelen met blokken leertijd, zoals we die tot nu toe ook gehad hebben. Daar voegen we blokken speeltijd aan toe. Dat kunnen we doen met tien BSO-uren die een kind nu krijgt.” Het concept werkt voor drie dagen per week. Het moet gaan plaatsvinden op maandagen, dinsdagen en donderdagen. Op woensdag en vrijdag zijn de leerlingen ‘s middags vrij.
Wachtlijsten
Onderwijsstichting Prisma trekt samen met Hoera kindercentra op. Elk kind krijgt naast onderwijs buitenschoolse opvang. “Op deze locatie heb je geen wachtlijsten meer voor de BSO, omdat het volledig geïntegreerd is”, laat Rudie Peeters van Hoera Kindercentra weten.
Tekorten
Ook het tekort aan personeel in de kinderopvang wordt op deze manier aangepakt. De medewerkers stonden namelijk in de rij. “In dit concept werken medewerkers fulltime. Medewerkers die eerst van half drie tot half zes werkten, kunnen nu full-time gaan werken”, aldus Peeters. Het heeft voor de medewerkers de voordelen dat ze de grote contracten kunnen krijgen om uiteindelijk bijvoorbeeld huizen te kopen.
Uden
Naast Kessel-Eik is Uden de enige plek in Nederland met dit concept. Dat heeft volgens Peeters te maken met financiën. Momenteel financieren Prisma en Hoera deze vorm van onderwijs, maar in de toekomst hoopt de onderwijsstichting hulp te krijgen van de gemeente.
De kinderen zijn in ieder geval enthousiast. Zij kijken ernaar uit om het spelen te combineren met leren.