Leren en spelenBasisschool Eikerwijs in Kessel-Eik introduceerde een vernieuwend concept waarin leren en spelen naadloos met elkaar zijn verweven. Kinderen zijn vijf dagen per week aanwezig in het kindcentrum, waarvan drie lange dagen (van 8.30 tot 17.00 uur) en twee kortere dagen (van 8.30 tot 12.30 uur). “Tijdens de lange dagen wisselen we leren en spelen af, wat de kinderen erg waarderen,” legt directeur Jans Philipsen van Eikerwijs uit. “Ze krijgen de ruimte om na een rekenles bijvoorbeeld buiten te spelen of iets voor zichzelf te doen.”
“Het behouden van de school geeft niet alleen kinderen de kans op lokaal onderwijs, maar versterkt ook de gemeenschap. We bouwen de brug terwijl we erop lopen,” vervolgt Philipsen. De directeur erkent dat het proces soms wankelt, maar benadrukt het vertrouwen in de basis. “We zien dat kinderen de afwisseling waarderen en er actief van leren. Dat is voor ons een belangrijk resultaat.” De eerste reacties van leerlingen en ouders zijn positief, stelt Philipsen. “Kinderen geven aan dat dagen snel voorbijgaan door de mix van leren en spelen. Zo’n opmerking voelt als een groot compliment en bevestigt waarom we dit doen.”
Alternatieve manieren
Ook bij het Buurtcollege van Agora wordt het onderwijs iets anders aangepakt. Zo zijn de traditionele toetsen vervangen door alternatieve manieren van leren, waarbij leerlingen hun eigen leerroute ontdekken. “We toetsen nog steeds, maar op een andere manier. Het gaat om inzicht en ontwikkeling, niet om cijfers,” legt rector Mathijs Drummen uit. Het Buurtcollege combineert een vaste structuur met maximale vrijheid. “Iedere dag is hetzelfde qua opzet, maar binnen die structuur is er veel ruimte voor eigen invulling. Dit biedt leerlingen houvast én flexibiliteit.”
Traditionele overdracht van kennis wordt bij het Buurtcollege niet geschuwd, maar wel afgestemd op de leerling. “Kennisoverdracht is geen vies woord. Het gaat erom de leerling uit te dagen en open te stellen voor leren,” aldus Drummen, die aangeeft dat de recente toekenning van een semi-permanente locatie voor de komende 25 jaar een mijlpaal is. “Het proces voelde als een pressure cooker, maar we hebben samen met de gemeente een geweldige stap gezet.”
Onderwijs versterken
Hoewel scholen als Het Bouwens en Agora verschillende onderwijsmethoden hanteren, benadrukken de professionals het gedeelde doel: leerlingen laten groeien. Marc Demandt, de nieuwe rector van Het Bouwens, prijst de onderlinge band. “We hebben wekelijks overleg om het onderwijs samen sterker te maken. Het gaat niet om concurrentie, maar om samenwerken voor het beste resultaat.”
Demandt ruilde afgelopen jaar het Broekhin in Roermond in voor Het Bouwens. “Ik kwam binnen op Broekhin toen ik 22 was. Je merkt aan jezelf dat je andere dingen wil ontdekken en ontwikkelen. Zo rol je van de ene in de andere rol,” zegt Demandt. Tijdens zijn sollicitatie zag hij een ‘papieren werkelijkheid’, geeft hij aan. “Dus ik las al heel veel over het mooie dat er was. Uitdagingen, maar ook prachtige dingen die er staan. Er gebeurt ontzettend veel, maar ik denk ook dat ik dingen kan toevoegen.”