Van ukeleles naar blaasinstrumentenHet naschoolse muziekprogramma is op IKC De Kemp van start gegaan. “We zijn nu acht weken bezig, het is een groot succes en we gaan het nu verder proberen uit te rollen naar andere scholen in Peel en Maas die er interesse in hebben”, vertelt directeur Nicole Litjens. Muziekleraar Benjamin Elshout borduurt voort op de lessen die hij normaal aan de kinderen geeft. “Het is wel iets breder. Ik kan bijvoorbeeld met ukeleles gaan werken wat ik in de klas niet doe. Ik haak wel in op de doorlopende leerlijn die we gewoon van groep 1 tot en met 8 gebruiken in het onderwijs.” Na de ukeleles, kleine gitaren, gaan de leerlingen over op het leren bespelen van blaasinstrumenten.
Verdieping
Het lesprogramma na school sluit aan op de lesstof van de reguliere muzieklessen. Er is meer ruimte voor verdieping. “We kunnen weer een klein stapje verder gaan om kinderen toch dingen te leren over muziek. Wie weet maken ze ooit een overstap en komen we ze later tegen in een band of in een orkest”, aldus Litjens. Hoewel de kinderen zeker iets leren, gaat het vooral om kennismaken en enthousiasmeren, legt Elshout uit. “Proberen die leercurve in te zetten en ook vooral van elkaar te leren. In de diverse leeftijden zijn de leerverschillen ook nog wat groter, dus de kinderen leren ook gewoon heel veel van elkaar.”
Nieuwsgierig maken
Voor kinderen is muziekonderwijs een goede aanvulling op de andere vakken. “Muziek leren spelen is ontspannend, legt verbindingen in je hersenen en is gewoon leuk om te doen. Dus hoe mooi is het als kinderen echt een instrument leren spelen. Maar eerst moet je ze natuurlijk nieuwsgierig maken en daar zijn we nu eigenlijk mee bezig”, stipt Litjens aan. Elshout haakt daarop in: “Alleen zie je dat het vaak vanuit thuis wordt meegegeven. Daarom is het ook gewoon heel belangrijk dat die verankering van muziekonderwijs echt plaatsvindt. Daarin zie je helaas een aflopende lijn.”
Vol enthousiasme
De leerlingen zelf lijken het ook leuk te vinden om aan hun muzikale vaardigheden te werken, merkt Litjens. “We hebben op een gegeven moment moeten zeggen: deze ronde zit vol, de volgende ronde kunnen leerlingen weer instromen. Er nemen nu een kleine dertig kinderen deel aan deze programma's in drie groepen. Vol enthousiasme huppelen ze naar boven naar de muziekles.”