Code Rood
Ankie Rutten en Saartje Hoogland zijn twee cultuurmakers die zich bezig hebben gehouden met het creatieve proces. Het project begon ooit als expeditie genaamd ‘Code Rood’. “We wilden heel graag vanuit de kracht van het kind denken. Zo kwamen we op ‘De Force’ en zaten we al snel in een sterrenstelsel”, legt Hoogland uit.
Creatieve zwaai
Het platform is eigenlijk een ruimtereis waarbij de planeten uitdagingen zijn die kinderen tijdens hun reis tegenkomen. Er zijn acht planeten die allemaal staan voor een bepaald thema, bijvoorbeeld vriendschap en het vormen van een groep. Het platform is niet alleen voor kinderen bedoeld, vertelt Rutten. “Er is ook materiaal voor leerkrachten én voor ouders. Alle problemen zijn erg negatief en wij proberen die met een creatieve zwaai positief te maken. Ga uit van je eigen krachten. Kinderen hebben die, die hoeven ze alleen nog maar te onthullen”, zo zegt Rutten.
‘Tijd voor een missie’
De coronapandemie heeft duidelijk zijn weerslag gehad op het mentale welzijn van kinderen. Nog steeds zijn de gevolgen groot, zeker op het gebied van schoolveiligheid en sociale ontwikkeling. “Dat er gaten ontstaan in de sociale ontwikkeling, zeker op leeftijden waarop je bezig bent met jezelf en het onderzoeken van de onderlinge ontmoeting, wordt op scholen ook zo ervaren”, aldus Hoogland. Rutten: “De druk stijgt, de maatschappij verandert en de problematieken op school worden ook groter, hoe kinderen met elkaar omgaan. Wij vonden het dus tijd voor een missie”.
Groepsdruk-quiz en spoken word
Die missie is dus het platform ‘De Force’ geworden, welke op meer dan 70 scholen wordt gelanceerd met een compleet programma. De kinderen in DOK6, en verschillende klassen op afstand, speelden een quiz over groepsdruk en luisterden naar een
spoken word. ‘De Force’ is te bezoeken via
ikhebdeforce.nl.