Videopitch
SVH organiseert
de verkiezing, die uit meerdere rondes bestaat, namens de horecabranche. De nominatieronde ging in september van start. Studenten, leerlingen, leermeesters, docenten en medewerkers uit de horeca konden tijdens deze ronde hun favoriete leerbedrijven opgeven. Genomineerde bedrijven maakten vervolgens een videopitch om op een leuke manier te laten zien waarom zij het beste leerbedrijf zijn. Ook konden er extra punten worden gescoord door zoveel mogelijk mensen te laten stemmen op de video.
Waardering
“Namens de wedstrijdcommissie wil ik graag De Zoes uit Helden, Nakal uit Meijel en alle genomineerde leerbedrijven van harte feliciteren”, aldus Ricardo Eshuis, directeur van SVH en voorzitter van de wedstrijdcommissie. Eshuis benadrukt dat de horecagelegenheden een knappe prestatie hebben geleverd. “Genomineerd worden als leerbedrijf is echt een hele mooie waardering voor het leerbedrijf. Goede leermeesters en leerbedrijven zijn onmisbaar om een nieuwe generatie op te leiden”, vervolgt hij.
Commissie
De tien beste leerbedrijven worden deze maand bezocht door een commissielid van de competitie. Er wordt beoordeeld of het opleidingsplan in de praktijk daadwerkelijk goed werkt en er wordt in kaart gebracht of er een goed en veilig werk- en leerklimaat heerst. De rapportages die worden gemaakt, worden besproken met de voltallige commissie. Die bepaalt uiteindelijk welke drie leerbedrijven een finaleplek bemachtigen. In de commissie zitten vertegenwoordigers van SVH, SBB, KHN, FNV Horeca, de MBO Raad en eerdere winnaars van de competitie.
Finale
Naast het beste leerbedrijf wordt ook de beste leermeester verkozen. Van de tien beste leerbedrijven bepaalt de commissie de drie beste leermeesters. Zij worden door een commissielid opnieuw bezocht om de uiteindelijke winnaar te bepalen. In december, tijdens Horecava 2024, vindt de finale van de verkiezing plaats. Dan wordt bekend of De Zoes en Nakal zijn verkozen tot beste leerbedrijf of beste leermeester. Of misschien wel allebei.