Het definitieve ontwerp is een mix van twee eerdere schetsen, die eerder dit jaar aan de inwoners werden voorgelegd. Inwoners gaven toen suggesties, maar geen eenduidige voorkeur voor één van beide varianten. Het ontwerp dat nu op tafel ligt, biedt een levendig en groen plein met zitplekken. Het plein wordt autovrij en rond het nieuwe appartementencomplex komen groene borders met heesters.
Aan de voorzijde van de commerciële ruimtes wordt een regentuin aangelegd, waar regenwater via een ondergrondse installatie wordt opgevangen en hergebruikt voor beplanting.
Verwijzing naar historie
Een bijzonder element in het ontwerp is de terugkeer van de historische driesprong. Deze herkenbare plek wordt vormgegeven als een half verhard pleintje met bomen en zitbanken op de splitsing van de Dorpstraat en Baarlosestraat. Ook de materiaalkeuze voor de straatinrichting verwijst naar de vroegere tramrails en tramhalte die ooit deel uitmaakten van het plein.
Meer verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een belangrijk punt in het ontwerp. Met een verlengd plateau en optische aanpassingen in de straatinrichting hoopt de gemeente het gedrag van weggebruikers positief te beïnvloeden. De Baarlosestraat wordt afgesloten voor autoverkeer, waarmee het Laefplein autovrij wordt. Deze wijziging is in overleg met de hulpdiensten doorgevoerd, zodat woningen en bedrijven goed bereikbaar blijven.
Start uitvoering gepland voor 2025
Het definitieve ontwerp wordt begin 2025 voorgelegd aan de gemeenteraad, die dan zal beslissen over de financiering. Als alles volgens plan verloopt, kan de uitvoering in het najaar van 2025 starten. De beplanting wordt pas in het najaar van 2026 aangebracht, omdat dit de beste periode is voor de aanplant van groen en bomen.