"Wat het vak mooi maakt, is dat je iedere dag voor de kinderen het verschil kan maken." In 'zijn' groep 8 zitten dertig leerlingen. "Is het elke dag rooskleurig? Dat zeker niet, maar ik geniet van mijn werk", zegt Roy lachend.
Werkgeluk
De school nam deel aan het onderzoek van Klassewerkplek om de mate van werkgeluk te meten. Met een vragenlijst wordt dit gemeten. De Groenling scoorde bovengemiddeld. "Aanvankelijk dacht ik: ik vul het wel in, dat vind ik prima. Toen we de resultaten bekend werden, ging ik nadenken. De belangrijkste invloed in de klas blijft de leerkracht. Die bepaalt een belangrijke invloed in de groep. Als de leerkracht zich goed voelt op deze school, dan is het toch een belangrijk onderzoek geweest. Dus ik ben er toch wel trots op."
Werkdruk
Roy vindt het fijn om zijn eigen onderwijsvisie te ontwikkelen op de school. "Ik kom met plezier naar school. Er zijn genoeg momenten op een dag waar ik van kan genieten en waar ik energie uit haal." Toch erkent de leerkracht ook dat de werkdruk hoog is. "Maar je weet dat dit er ook bij hoort." Verberne refereert aan vragen van ouders, lessen voorbereiden en andere taken die er op het bordje van de docent komen. "Ik vind dat je niet alleen van 8.30 uur tot 14.00 uur beschikbaar bent, ook daarna. We hebben het om het grootste goed van de ouders, dat zijn hun kinderen."
Niet vergeten te genieten
Toch blijft het voor Roy het mooiste werk dat er is. Zijn tip is dan ook: vergeet niet te genieten. "Ik zeg het tegen de kinderen en ouders. Het vliegt voorbij, dus geniet ervan."