"Iedereen kent de inflatieprocenten inmiddels wel. Er zijn inmiddels wel wat regelingen die de mensen kunnen helpen. Er is een gemeentelijk steunfonds in het leven geroepen. Waar mensen hulp nodig hebben, dan kunnen zij zich melden bij de Wegwijzer van Vorkmeer", zo zegt Soudant in een nieuwe aflevering van Grip op Geld.
Veel vragen bij de Wegwijzer
De Wegwijzer krijgt veel vragen: "Wij krijgen 2500 vragen per jaar. Dat zijn er veel en de vragen gaan over verschillende zaken." Dat aantal is de afgelopen tijd gestegen. "Het aantal vragen over minimaregelingen is vorig jaar gestegen tot 700. Dat waren een jaar eerder 350. Die aantallen zijn enorm."
Vroegsignalering
Schuldhulpverlener Kim Wijkstra vertelt dat gemeenten verplicht zijn om een vroegsignalering uit te voeren. De gemeente krijgt van vaste lasten maatschappijen als woningbouwcorporaties, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars een melding bij betalingsachterstanden tussen twee tot drie maanden. Naar aanleiding van de melding komt de gemeente in actie. "We gaan op huisbezoek, bellen de persoon of sturen een brief. Dat is per situatie anders."
Kaarten
Met speciaal ontworpen kaarten proberen ze in gesprek te gaan met inwoners. Ook mensen die nog geen problemen hebben, kunnen contact opnemen met een schuldhulpverlener: "We kunnen mensen advies geven, ook preventief. Wij helpen waar dat nodig is, ook wanneer iemand nog geen betalingsachterstanden heeft", aldus Wijkstra.