Uit alle twaalf provincies werden terrassen van horecagelegenheden onderworpen aan vier juryrondes. Na deze rondes bleven de honderd beste terrassen van Nederland over. Om een beoordeling te krijgen, bezoekt een mystery jurylid het terras. “Ons personeel staat dan drie maanden op scherp en elke dag zijn er weer nieuwe verdachten. Een persoon vraagt het bonnetje, de ander gedraagt zich vreemd. Je bent er onbewust mee bezig, dus ik weet als eigenaar dat het wel goed zit met de gastvrijheid bij mijn bedrijf.”
Tranformatie
Elderhorst nam jaren geleden het oud-bruine café in het dorp over. Hij transformeerde het naar een eigentijds horecabedrijf dat nu ook hotelkamers en een ijssalon heeft. Het trekt vooral fietsers die genieten van het terras. Maar daar kijkt Elderhorst niet alleen naar. Hij vindt het ook belangrijk om er voor de lokale gemeenschap te zijn, bijvoorbeeld als ze vragen om te sponsoren. “Als het dorp goed voor mij is, ben ik goed voor het dorp.”
Wachtrij
Waar andere bedrijven personeelstekorten hebben, is dat voor de zaak van Elderhorst niet het geval. “Er is zelfs een wachtrij,” zegt hij bescheiden. “Dat komt omdat wij een beleid hebben om goed met het personeel om te gaan.” Zo worden er activiteiten georganiseerd en probeert Elderhorst mee te denken met zijn personeel.
Zomer
Voorlopig is het aanpoten deze zomer om elke bezoeker te verwennen op het terras. Volgend jaar komt de karavaan van Misset Horeca naar Baarlo om daar de prijzen uit te reiken voor het beste terras. Dat zou zomaar weer eens een bedrijf uit Peel en Maas kunnen zijn. De Zoes uit Helden stond dit jaar ook in de top drie. Wellicht zit daar voor volgend jaar nog meer in.